Thursday 15 September 2011

Chapter 5 : Cinta? Love? Depression? Permulaan penerimaan keluarga siapapun saya, apa pun gender saya pilih

                                                        View dari tingkap bilikku

Pernah tak anda jatuh cinta? have you ever been in love? Pernahkah anda rasa the Purest Of Pain bila cinta tak kesampaian sedangkan si dia cukup hampir sempurna bagi kita, pada pandangan kita. Bila kita memandang telus seorang insan bukan dari rupa tetapi jalinan hati yang sangat kuat. Saya ingat satu saat terindah dalam hidup saya, waktu ustaz A peluk saya untuk menyambungkan perhubungan kami setelah terputus sementara, dia menenangkan saya buat kedua kalinya kami  sambung semula hubungan, dia peluk saya buat pertama kali..saya rasa "penuh" and "contented"...umpama terisi kekosongan hati saya yang sekian lama ketandusan kasih sayang, he made me feel "whole", dia menyempurnakan saya, saya tak pernah rasa macam tu dengan lelaki lain. Keindahan agamanya, akhlak dan budi pekertinya, sifat rendah dirinya...saya tak pernah terasa indahnya saat itu..dalam hati saya waktu itu ialah dialah lelaki yang akan mengajarku tentang agama, tentang cinta tulus, harapan saya masa tu adalah "contented" sampai mengalir airmata, walaupun dah banyak kali bercinta tapi dengan dia sangat berlainan..saya nak dia jadi imam saya..saya nak dia ajar saya tentang agama menggantikan atuk..saya nak suara dia, dan yang penting hati dia keimanan dia..pernah tak anda rasa indahnya sebuah kasih sayang yang terjalin diantara dua insan? bila anda dengan dia macam dalam dunia yang lain, dunia berseri..saya tak pernah seserius dan sedalam macam tu sekali..saya nak hati dia, kasih sayang dia, darah daging dia, nadi dia...hingga saya hanyut dalam kealpaan...lupa tentang ertinya cinta/ kasih sayang...akhirnya?? ternyata dia bukan milik sesiapa, dia seperti kita semua adalah hak Allah...cinta membuat saya terlupa, cinta dan harapan kami ternyata tak kesampaian...owhhhh waktu tu kelam, gelap dunia, tak mahu bernafas rasanya,  "cinta tak seharusnya memiliki", dulu saya benci ayat tu, now saya amat faham dengan ayat tu, but pada waktu tu setiap kali saya memandang view dari bilik tidur saya, mendung, suram macam view from my bedroom window di atas or even as dark as the night without a single star twinkling...it was very gloomy as my heart...saya lebih suka hidup dalam kegelapan waktu tu, semua langsir saya tutup...PUREST of PAIN...

Disinilah bermulanya depression saya menjadi lebih mendalam, dah lama saya ada tekanan sejak dari kecil waktu ibubapa saya bercerai, bapa saya suka cari kesalahan saya mungkin sebab dia nak lari dari persoalan saya , persoalan seperti kenapa dia tak bagitau dia dah kawin hingga kami adik beradik yang tahu sendiri, pada dia kami kena faham faham sendiri, boleh camgitu??? bila pulak bercerai dengan mommy, Mommy pulak sibuk dengan kerja and dia pun nak bernikah, ibubapa saya sibuk untuk kami, my abusive step father!tapi sekian lama saya bertahan akhirnya kali nie saya tak mampu...tak mampu lagi hati ni nak menampung tekanan, kesedihan...orang yang saya cinta dan kasih pun nak pergi, bukan salah dia, ku mengerti perpisahan ini, bukan kerana kau membenci, tapi kasih yang pernah kau beri, tiada lagi bersama ...tambah pulak saya kehilangan arwah opah saya, dialah yang menjaga kami dari kami kecil, dia yang jaga masa saya demam...dialah semuanya...tapi dia pun pergi...tenang dalam tidurnya...ohhh kosongnya jiwa raga saya waktu itu, saya terumbang ambing, sakitnya tiada terkata...nak tau siapa teman baik waktu tu? apa lagi kalau pisau blade yang paling tajam untuk mengubat luka didalam...

Saya ingat saya pernah berdoa agar diambil nyawa sebab saya tak mahu bunuh diri, tu dosa besar!saya ingat saya tak takut dengan ketinggian bangunan, rasa macam nak terjun jer...tak seriau langsung...clorox tu dah berapa kali dalam cawan rasa nak minum jer! but noooooooooooooooooo Alhamdulillah! saya ingat setiap malam saya masuk bilik mommy and cakap " i cannot survive this i dont think i can survive this"...yeap every night..." tapi kini kau pergi membawa mimpiku meragut cintaku merobek anganku.... sirna segalanya musnah semuanya.... ku hanyut dikesepian...hari berganti hari ku tetap sendiri namun dihati ini CINTAMU TETAP BERSEMI...." petikan dari lagu Senandung Duka, disampaikan oleh Fauziah Ahmad Daud(OGY)...dari filem Suara Kekasih...

At that point one of the hikmah is my mom change to a "real" mom...she took care of me masa dekat hospital,i tak boleh balik rumah dia jaga i kat mana mana i nak duduk...my mom became the GREATEST mom and my dad also became the best abah in the whole world, my stepmom memang sporting and best giler!from then on my dad mula terima i seadanya, masa tu SEMUA kena terima saya seadanya! my tantrums were horrifying, masa tu siapa tak terima saya seadanya, nah hambik gelas kat muka!!! but after doctor dah explain status khunsa saya pada my mom and abah baru mereka faham, masa tu ler my mom and dad berhempas pulas menjaga saya, saat nie lah baru saya dapat rasa kasih sayang dari abah and mommy...yang best tu saya dah tak perlu sorok sorok nak pakai macam mana pun, in fact dia pula suka tangkap gambar dengan saya, Alhamdulillah...but yeah...untuk melalui saat nie sangat perit...saya masih ingat setiap kali saya bangun tidur, saya rasa kenapa saya masih hidup...saya taknak tengok pun matahari, sesak dada saya ..setiap kali saya celik mata dari tidur...jiwa raga saya kelam suram umpama tiada erti untuk hidup...waktu tu lah saya sedar cabaran hidup seorang "istimewa gender" takder istilah "kekeliruan gender" dalam kamus hidup saya ye! it has always been CLEAR to me of who I am!


gambar nie saya tengah sedih sangat, sebelum my best friends semua nak continue study overseas, lagi menambahkan kesunyian dalam diri saya...at least i'm very lucky to have them as my best friends...they accept me apa pun, gemuk, kurus, saat susah senang, kaya miskin...Alhamdulillah ya Allah...terima kasih atas pemberianMU yang tak ternilai harganya...love may come and go, but good friendship stays!

Begitulah rasa peritnya putus cinta, suramnya kemurungan dan tekanan, if u rasa u cannot take the risk, don't u dare falling in love...coz if your heart is fragile u have to toughen it up before u take that "roller coaster cinta" ride...depression hits you gradually then suddenly! Pembaca sekalian, saya harap dari tulisan saya nie,anda semua menjadi lebih berhati hati...if u choose love, that's the hardest toughest journey of all...keep your heart as open as the sky...

Alhamdulillah slowly saya makin pulih walaupun masih on medication, but i'm stronger...wiser for sure...

So what is love to me now? Macam mana nak elakkan kemurungan/ depression? saya akan sambung...stay tuned and follow me ok...



No comments:

Post a Comment