Wednesday 14 September 2011

Chapter 4: Cinta? Love? part 1

Kisah jalinan kasih dan sayangku bersama Imam Masjid
if you're ruined, try to stand up again...coz ruin is the road to "transformation"

Lets talk about LOVE, siapa yang tak nak melalui saat percintaan??? Lelaki, perempuan, maknyah? terutama insan insan sensitive macam I nie, dah la kekurangan kasih sayang keluarga hehe. Indahnya kalau ada orang sayang kita, ambil berat, pegang tangan, peluk kita terutama bila family kita tak memberikan kasih sayang and I come from a broken family, saya rasa terlalu sunyi waktu tu... lalu I mengharapkan cinta dari orang lain. Saya rasa pembaca sekalian semua pernah mengalami saat alam percintaan, mungkin sedikit sebanyak pembaca juga pernah mengalami saat derita, sakit akibat putus cinta. Pasti ramai juga sekarang sedang berbahagia di alam percintaan, Alhamdulillah..but remember to shield and guard your hearts yer pembaca sekalian...

Jom share pengalaman saya and apa yang saya belajar dari pengalaman orang lain...
lets get emotional sekejap before we get to the beauty department...wow...fuhh...bila I tengok gambar tangan I nie, teringat saat" itu", bukan senang nak go back to that time, well..this is a memoir, hidup nie umpama roda and in my life i should say i am "lucky" to experience this phase, ramai yang cakap saya bodoh and ramai yang tanya samaada saya menyesal tak menyakiti diri sendiri kerana cinta sampai berparut yang tak hilang sampai sekarang? Jawapan saya ialah, saya tidak menyesal sebab saya alami benda ni awal sebelum usia meningkat and saat ni memang "wake up call" "knock me on the head" " "pembuka mata", ia mengajar saya erti cinta, sayang, mematangkan saya, menguatkan saya, yes! it made me a stronger person today! remember "whatever doesn't kill you will make you stronger". Dulu masa saya alami tekanan nie, saya tak endahkan kata kata tadi, and saya tak pedulikan pepatah "love yourself before you love others", dan saya tak faham erti CINTA sebenarnya, saya tak suka ayat "cinta tak semestinya bersatu".Pada saya cinta haruslah bersatu, kenapa tak? My God how selfish was i that time...itulah sebab kenapa kita semua kena tahu, apakah erti ayat ayat diatas, apakah erti cinta sebenarnya (pada saya), tapi banyak hikmah disebalik apa yang berlaku pada saya waktu itu. Pengalaman yang hampir meragut nyawa saya waktu tu telah membuatkan saya student yang menang anugerah! "A" student, waktu saya menerima Diploma saya di Limkokwing University saya mendapat straight A di atas keberanian dan kekuatan saya! Alhamdulillah...

Ceritanya? Siapakah cinta saya waktu itu? IMAM MASJID! Yes! Masjid mana? rahsia la uOlS...We were in love...waktu tu umur saya dalam lingkungan 25-26 tahun, saya kenal dia waktu saya berumur 23 waktu saya buat majlis doa selamat untuk harijadi saya and dia datang rumah sebagai imam dia yang bacakan doa selamat...waaahhhh saya jatuh cinta dengan dia pandang pertama, dia imam muda yang menarik, suaranya merdu bila mengaji tapi waktu doa selamat tu saya fikir tak mungkin saya akan dapat dia lagipun dia dah berkahwin...memang sebenarnya saya dari kecil, saya suka nak belajar agama, bila datuk datang dari kampung saya selalu suruh dia cerita tentang Nabi dan agama...saya selalu simpan duit belanja sekolah untuk beli buku buku agama..I am always a spiritual person, saya dah pun menunaikan umrah dan pada saya dalam banyak banyak tempat saya pergi, menunaikan umrahlah paling seronok! semua tu sebelum saya kenal dia. Saya ada boyfriend sejak berumur 15 tahun tapi dengan dia sangat lain dari yang lain...umpama dialah yang saya cari selama nie...pada saya dia boleh ajar saya agama dengan lebih dalam, alunan suaranya sangat merdu bila membaca surah surah, dia memang ramai peminat...kalau dia berikan kuliah di masjid, memang penuh masjid. Dia juga selalu muncul di TV memberikan syarahan. Raut wajahnya yang berseri, tenang, redup, penuh keimanan sangat menambat  hati sesiapa yang memandang. Saya memang menyukai beliau sejak pertama kali dia datang kerumah untuk bacakan doa selamat dihari jadi saya tapi saya tak terlintas bahawa satu hari saya bercinta dengan dia...

Berjumpa kembali~ 2 tahun saya tak jumpa dia, kemudian dugaan datang menimpa keluarga saya...Nenek saya yang menjaga saya dan adik dari kecil meniggal dunia, nenek sayalah yang menjaga kami adik beradik bila mak and bapa saya sangat sibuk dngan urusan mereka. Saya berasa teramat amat sedih. So kami pun buat tahlil dah di situ saya berjumpa kembali dengan dia...dia suruh saya hubungi dia, wahhhh terubat hati bila dengar dia suruh contact dia...keadaan saya yang sangat fragile waktu tu, kehilangan tempat mencurahkan kasih sayang telah takder buat selama lamanya...so bila kita berada dalam keadaan fragile and ada pula insan yang nak dekat dengan kita, Allah jer tahu cemana saya perlukan kasih sayang tu...dalam seminggu selepas dia suruh saya contact dia saya pun contact, kami berjumpa, lama lama perasaan sayang saya pada dia makin kuat...

Tapi keadaan menjadi makin keliru, dia keliru, saya keliru...dia tak tahu cemana nak terima saya, dia IMAM masjid, saya pulak special "gender"! tapi dua dua dah sayang menyayangi, banyak kali dia cuba menepis perasaan dia...ye lah dia sebagai imam dia kena tepis kan...beberapa kali dia cuba putuskan hubungan pun kami sambung balik bila dia cuba tepis buat sekian kalinya dia menolak cinta saya fuuuhhhhhhhh!!! gelap duniaaaaa! saya faham, dia kata dia amat mencintai saya tapi dia tak boleh, secara logic nya memang betul, dia imam...tapi niat saya bukan untuk meruntuhkan rumah tangga orang sampai saya cakap dengan dia, if isteri dia dapat tahu, dan dia minta cerai saya taknak, saya rela undur diri.... itulah permulaan saya menghiris tangan saya...pada yang tak faham mungkin akan berkata bodoh buat macam tu, tapi pada yang faham mereka tau cemana sakit kat dalam Allah jer yang tau sampai terpaksa sakitkan yang luaran untuk hilangkan sakit didalam, tidak langsung berniat nak bunuh diri tapi saya tak tahu cemana nak hilangkan sakit perit didalam, takder tempat nak mengadu langsung! saya tak boleh bangun dari katil...macam macam saya cuba buat untuk hilangkan sakit nie, saya lari ke Kuching Sarawak rumah mak tiri saya...saya buat Solat Ishtikharah, Solat sunat, Solat hajat...baca buku buku agama dan buku motivasi seperti "Jangan Bersedih"...waktu tu ekonomi keluarga pulak makin jatuh...yang sedih tu terjadi kat kedua dua ibubapa saya...kalau salah sorang tu ok lagi...tapi dugaan Allah tak kira masa...

Memacam cara saya cuba berubat, tak menjadi, bila balik KL keadaan saya makin teruk, larilah sejauh mana sekalipun bila hati disitu, disitu jugak lah...waktu tu semester ke 5...saya terpaksa defer semester, kawan kawan yang saya sayangi dan yang mengambil berat tentang saya dah pun keluar negeri...saya sangat keseorangan...keadaan makin tertekan dan saya mula menghiris dan melukai tangan saya, itulah kali pertama ibu saya memberi perhatian penuh pada saya...selama nie, dia tak pandai tunjuk kasih sayang, dia suka bagi duit jer, macam mana seorang anak nak rasa kasih sayang seorang ibu? Ibu saya seorang "lady boss" yang sangat tegas...kekadang kesian tengok pekerja dia, sampai menangis pun ada...dengan kejadian ini hikmahnya dia sekarang menjadi ibu yang sangat baik, Alhamdulillah...tapi kesian dia terpaksa melalui saat saat tu...sampai dia menangis tengok tangan saya berlumuran darah n bawa saya gi hospital untuk basuh luka...bukan sekali dua...banyak kali...teringat satu hari malam raya, kami baru balik dari jalan TAR, hati saya sakiiitttttttt sangat and terus capai pisau blade yang baru dibeli tadi, tak sangka blade dia bentu kapak, kesannya kulit daging tangan macam terbelah dua tapi sangat kecil la, parut paling besar, satu tangan satu peha...betul betil self-mutilation...bukan niat saya nak takutkan sesiapa, pelan pelan saya capai pisau tu n terus hiris, tunang adik saya ada masa tu, dia drive hampir nak langgar kereta...sampai terpaksa bawa saya berjumpa Psychiatrist ...Doctor sarankan memanggil ustaz untuk dia berjumpa dan tanya sendiri, saya cakap dengan doctor tu supaya jangan sesekali paksa dia, cuma tanyakan samaada dia ingn meneruskan atau tidak jangan biarkan tergantung...

Betapa hati saya berdebar saat pertemuan kembali Allah jer yang tau! Akhirnya doctor saya cakap dia nak sambung dengan saya tapi atas pemerhatian doctor contohnya dia bersetuju untuk berjumpa saya seminggu sekali untuk permulaan...saya sangat happy...kami pergi jalan jalan, dia bawa saya ke Genting, Bukit Tinggi yang ada French Cottage tu...betul betul seronok and in love...saya sedia terima syarat tu...dalam seminggu sekali sudah mencukupi bagi saya asalkan saya tahu dia ada...

Tiba tiba setelah sekian lama kami bersama, dia mula bagi banyak alasan...susah sangat nak jumpa sebab dia selalu out station, bagi ceramah and buat volunteer work masa tu membantu mangsa banjir di Johor...masa tu saya dah mula tak lalu nak makan...sedih sangat tapi terpaksa akur...


Haaaa lagi satu gambar gebu "hambik kau" saya waktu menyambut harijadi ke 21...GEBO betulkan? takder siapa tolong saya waktu nie, waktu ada duit masa nie ramai kawan, sebab duit aku jer! dalam ramai ramai kawan yang superficial masa tu now adalah sekor dua yang masih ada dengan saya, now thats what i call true friend...thanx kak Nana and Nelly for being my friend no matter what i look like...my sister pun rapat dengan i...

Selepas menu makanan harian saya menjadi "hati berulam jantung" ini pula jadinya...




Yeap...dalam tak sedar saya dah jadi Aneroxic...memang saya tak sedar jadi kurus sampai macm nie sekali...kosongnya hati...sakit dan peritnya saat itu...sangat jauh berbezaan gambar atas dan bawah...tengok jer urat leher saya...pembaca sekalian...Aneroxic sangat bahawa, i thought that i wont survive these periods of life at all...now i spread awareness tentang depression and aneroxic...saya akan ceritakan di Chapter akan datang...Alhamdulillah saya survive...

Anyways sambung cerita tadi, setelah dia banyak bagi alasan pada saya, satu hari saya nak ke Sunway Pyramid berjalan kaki, tiba tiba saya nampak kereta dia di masjid, rasa nak gugur jantung tapi masih sempat berfikiran positive mungkin kawan dia pakai kereta dia kowt, so saya pun naik atas ke bilik kuliah, saya dengar suara dia tengah ajar bebudak asma Ul Husna...ikutkan hati nak terjah jer bilik tu and panggil dia sendiri supaya dia dapat jelaskan keadaan...dia tak terfikir ke Masjid sangat dekat dengan rumah saya dan secara automaticnyer mengKantoikan diri sendiri, so saya suruh tok siak panggilkan dia n nak buat surprise, tetiba tok siak datang suruh saya tunggu sekejap, setelah lama saya tunggu. rupanya dia lari!!! saya tengok dari atas dia cecepat masuk kereta andd blah! kureng betul! jadilah jantan and deal with me macam orang dewasa kan???!!! haduihhhhhhhhhhhhh...saya rasa terumbang ambing masa tu...seluruh warga massjid tak mahu memberikan kerjasama...saya pun balik rumah dengan berat hati...

Sampai umah apa lagi...cari my best friend...pisau blade...tangan berlumuran darah lagi...saya perlukan penjelasan...nak dipendekkan cerita, siasatan dari mak saya dan doctor, rupanya dia telah dipanggil ker pejabat kadi, JAIS dan JAKIM, rupanya gambar kami dah tersebar luas, ada orang tak bertanggungjawab telah menyebarkan gambar kami, sebagai seorang suami orang, penceramah bebas dan imam masjid dia mula diketepikan, ramai dah taknak Solat belakang dia...sekarang ni bila saya dah rasional baru saya rasa kesian sangat kat dia, tapi sekurang kurangnya bagitau lah cerita sebenarnya...kita boleh bincang secara dewasa, mungkin dia ingat saya tak boleh terima dan akan menyakiti diri sendiri lagi....

makin lama makin kurang saya sakiti diri sendiri, mula mula seminggu sekali, sebulan sekali then jarang jarang cuma bila rasa sakit dalam jer...Alhamdulillah saat nie, saya dah tak buat dah...macam macm cara orang buat untuk "self medicate" kalau hati sakit, ada yang minum, drugs...tapi saya melalui self mutilation...demi nak hilangkan sakit didalam saya rela sakitkan diluar...waktu tu Solat pun tak kusyuk dah...tapi saya kena faham dan redha...kalau dia kena buang kerja dia takder apa dah sedangkan saya boleh buat macam macam lagi...sedangkan dia dapat nama buruk, ikutkan sakit hati saya masa tu, nak jer tunjuk gambar romantis kami kat semuuaaaaaa orang termasuk Masjid dan station TV, Alhamdulillah it didn't happened...kita kalau dah sakit hati selalu bertindak mengikut hati...

Now saya boleh tersenyum bila tengok gambar anak dia dan isteri dia dalam FB...takder rasa nak balas dendam ke apa ke...saya doakan kebahagiaan mereka semua...Cita cita saya sekarang adalah nak sambung study, nak ambik clinical psychology and nak jadi psychologist...pada pengalaman saya, orang yang pernah melalui detik detik kemurungan dan tekanan yang akan faham perasaan patient...ni kebanyakan tempat saya pergi doctor macam tanak dengar, tak macam filem Hollywood yang patient boleh duduk dengan doctor and sembang..luahkan perasaan...Malaysia memang kekurangan Psychologist, Psychiatrist banyak...Psychiatrist nie diorang cuma dengar sekejap then terus bagi ubat...Psychologist is where u luahkan and diorang boleh tenangkan u n dengar u...pada saya untuk menjadi Psychologist yang baik, dia mesti ada sedikit sebanyak melalui pengalaman supaya dia bukan sekadar mendengar tapi mampu memahami dan mendalami perasaan seseorang patient tu...

Sejak dari peristiwa tu, saya mula buat banyak volunteer work dengan PT Pink Triangle bila ada waktu, Datuk Halim banyak membantu saya, dia banyak suruh saya buat home work mencari diri sendiri...
Chapter seterusnya nanti, saya nak kongsi dengan kawan kawan semua apa yang saya dah faham yang dulunya saya tak faham...apakah ertinya CINTA pada saya...bagaimana untuk hindari depression dan tekanan masuk dalam system kita...Sayang percayalah...hidup ni indah...bukalah hatimu seluas langit...kita sambung very soon and i akan explain denga lebih detail ya...


Dalam gambar nie, Ben dan saya...Salah seorang "teman tapi sesangat very the mesra" selepas peristiwa "Ustaz"...saya tak letak gambar Ustaz di blog nie untuk perlindunngan Ustaz dan keluarganya...nanti masa kita sambung pasal topic "Cinta" seterusnya saya akan cerita pasal gambar nie and yang lain lain...berakhirnya lembaran dulu dan bermulalah Chapter baru dalam hidup saya...umpama kepompong menjadi rama rama...dunia yang sangat INDAH dan tak terduga ...kita sambunng lagi k...

No comments:

Post a Comment