Friday 9 September 2011

Chapter 1 : Pengenalan


Saya zaman dulu, size pinggang 45 ... dan atas usaha untuk kabaikan diri sendiri...

Saya 5 tahun kemudian, badan saya kurus dalam masa 3 bulan, size jeans dari 44 terus jadi 24 dan 25...setelah menempuhi pelbagai ragam kehidupan...

Assalammualaikum, HELLO kawan kawan and pembaca sekalian, Nama saya ALFEE RAHAMAN, saya seorang khunsa/ Tgirl, ingin berkongsi pengalaman saya dan ingin mendengar pengalaman anda juga, kita sharing sharing la gitu...kennn? ada banyak saya nak share dengan anda semua, cemana saya jadi kurus, cemana TRANSFORMASI saya, haaaa saya nie boleh jadi Transformers tauuu...macam mana dapat kulit cantik, macam mana hidup sebagai Khunsa atau TransGirl nieh, cemana nak hadapi kekecewaan dengan cara betul...sebab saya pernah lalui dengan cara salah, so jangan buat apa saya buat! heehe and macam mana hidup jadi tak berapa cantik, macam mana rasa jadi cantik, cemana rasa hidup banyak duit cemana rasa hidup takder duit...dan pada sesiapa yang ada anak "istimewa" macam saya nie, haa cemana nak handle? Allah menguji dua dua pihak tauuu! Macam macam dah saya lalui dan saya nak share untuk dijadikan iktibar atau menambah pengetahuan anda semua, saya juga ingin belajar dari anda semua tau, life is give and take, everyday is a learning process, thats why saya nak belajar lagi dan lagi dan lagi ENERGIZER! hehe ...Dah lama saya nak tulis sebuah buku, memoir tentang saya. Mesti ramai yang berfikir "perlu ke nak baca kisah dia ni, bukannya artist, bukan pemimpin, bukan "Datuk"  untuk baca kisah dia" , well mungkin betul saya takde semua tu, tapi SIAPA SAYA? saya adalah seorang yang suka akan keUNIKkan, saya tak suka dan tak puas jadi "biasa biasa jer", I am not comfortable unless i am DISTINCTIVE!, EXTRODINAIRE! kenapa kita semua suka hidup dalam zon "selamat" atau "selesa"? sedangkan kita semua adalah unique! extraordinary! kita mesti menjadi orang orang yang sentiasa BERSYUKUR, DIHORMATI dan MENGHORMATI, buka kan hati kita, terima jika ada yang ingin pengajar, willing to learn, everyday is a learning process, so we learn and respect others...saya ada pengalaman yang tak semua orang ada, saya tahu rasa jadi lelaki, jadi perempuan, jadi diri saya sekarang, bagaimana ibu bapa saya menerima saya, saya tahu erti kecantikkan, hodoh, gemuk, kurus, mangsa domestic violent dimana saya dipukul bara tiri yang gila!, saya tahu macam mana jadi seorang perempuan cekal, kuat dan bijak, saya tahu tentang lelaki, saya pernah dengar maknyah bunuh diri sebab tak diterima keluarga..saya tahu macam mana rasa jadi sangat gemuk dan hodoh dan saya boleh berkongsi dengan anda, saya tahu macam mana jadi sangat cantik dan saya juga boleh berkongsi dengan anda, saya tahu rasa bercinta, saya tahu peritnya sesakit sakitnya putus cinta, kecewa...tapi kita menjadi lebih atau sangat kuat kalau kita dapat lalui semua tu, tak semua orang dapat pengalaman seperti saya alami, ada tu mungkin, but tak banyak ...so sebelum saya tulis buku saya yang lebih padat, baik saya berblog dulu...

Sooo untuk siapa saya menulis nie? untuk golongan maknyah jer? No no no! Saya menulis untuk semua, yeap SEMUA...lelaki, perempuan, maknyah, keluarga yang mempunyai anak yang dalam golongan kaum "istimewa" ni, saya menulis tentang kehidupan, tentang kematian, tentang kecantikkan, tentang cinta, tentang hati, tentang study...segalanya saya observe, saya perhatikan, saya kongsi pengalaman saya dan pengalaman orang lain yang pernah singgah dalam hidup saya sebagai iktibar atau semangat, saya buka hati untuk memahami erti kehidupan, bagaimana dunia berpusing, kenangan kenangan saya, apa patut sebuah keluarga lakukan jika ada anak "istimewa" seperti saya? buang dia supaya orang lain tak mengata? yang akhirnya boleh mambuatkan dia lebih hanyut? dan akhirnya bunuh diri seperti apa yang pernah saya lihat setelah saya join group NGO (non government organisation), semenjak saya libatkan diri dalam NGO, macam macam saya dengar, lihat, perhati... Ya Allah, kalaulah mereka diberi peluang atau mereka sedar dari awal perbuatan mereka, mungkin tak jadi macam ni, macam tu...jadi... pembaca sekalian, jadikanlah iktibar atau semangat dalam tulisan tulisan saya di blog nie...ingat ini untuk semua! semua golongan!

Inilah sessi pengenalan kita, saya akan lanjutkan chapter  demi chapter tentang saya dengan lebih lanjut dan lebih mendalam. saya harap saya dapat beberapa pembaca ya ng setia dan ajak yang lain kongsi bersama...kita semua sangat istimewa, hidup hanya sekali, waktu makin lama makin cepat berjalan, gunalah pemberian Allah ini dengan sebaik baiknya, sepuas puasnya tapi jangan sesekali lupa diri, kita tak perlu lupa Allah untuk jadi EXTRODINAIRE, kita tak perlu lupa diri untuk jadi MAGNIFIQUE! dari mana pun kita, dari kampung ke bandar ke jangan lupa diri! malah BANGGA dengan ibu bapa n keturunan kita. Bangga jadi orang kampung, bangga jadi orang bandar bangga menjadi orang melayu ke kaum apa sekali pun, yang penting always always remember our route, keturunan sebab blood is always thicker then water, keluarga dan asal usul kita lebih penting, sebab bila kita tahu asal usul kita, disitulah bermula perjalanan kita menjadi orang yang extrodinaire! orang yang tenang, orang yang bersyukur, orang yang berpijak pada bumi, thats how to be grounded...kalau boleh ingin saya capai setiap individu dan cakap sendiri, tapi saya hanya ada dua tangan, kecil jer...lalu dua tangan ni saya gunakan untuk menaip dengan harapan mencapai anda semua untuk menolong anda, tentang hidup, tentang cinta, tentang airmata kesedihan hinggalah air mata kegembiraan...saya faham dan dah lalui sangat banyak, InsyaAllah catatan memoir saya berguna untuk anda...tapi ada syarat, bukakan hati anda seluas langit, seluas luasnya...

Beginilah saya masa berat badan turun,  cuma semasa saya menulis blog ni, saya dah naik sikit, masa nie kurus sangat! size seluar 24...hehe..TETAPI sebelum saya jadi macam nie, sila tengok gambar lama saya...nanti if anda berminat nak tau cemana saya jadi macam nie, silalah baca blog saya k, tengok la gambar maa saya sekolah dan selepas sekolah! mesti sukar dipercayai, mungkin ada yang suka gambar saya ni, dan ada yang tak suka, tapi saya suka hehe..but uOlsSs mesti tengok gambar saya sebelum jadi macam nie..macam kepompong sebelum jadi rama rama yang terbang luas...

6 comments:

  1. Salam.. hi Alfee,
    ur life seems very amazed n interested,,
    coz im not khunsa,, just transgender/mukhannas.
    u mind if u had a friends like me (ftm) on hormone...??
    juz to know wht ur view bout ftm?

    ReplyDelete
  2. Hello sweetheart, ofcoz i would love to be friends with you... first of all i really like your nick name Xperience Xventure! sounds like ure very bersemangat! that's how we "the special gender" should go through life! don't feel down or sad coz we're different, in fact we should feel proud that we r unique and we have more! life as FtM or others are always exciting, "life" per se is exciting as long as we view and live life to the fullest as WE ARE, not as others wants us to be, hidup lebih bermakna and seronok, aman, tenang and happy if kita jadi diri sendiri, tak ganggu hidup sesiapa, tak aniaya sesiapa, tak menyakiti hati sesiapa and walau siapa pun kita dimana kita berada, jangan lupa ingat Tuhan, InsyaAllah kita hidup penuh ceria, kita or orang lain tak boleh paksa kita jadi orang lain, kadang kadang orang nasihat kita jadilah begini begitu, kembali ke pangkal jalan, pangkal jalan mana kalau itulah jalan hidup kita kan? bukannya kita lari dari jalan kita, kita dilahirkan bersebab, asalkan jangan ikut nafsu,nanti saya sambung tulis dalam blog, memang banyak pengalaman saya sendiri atau pengalaman kawan saya yang saya jadikan iktibar sepanjang hidup saya...ada yang lucu, ada yang manyayat hati...Ya Allah masa saya patah hati dulu, Allah saja yang tahu sakit dan peritnya perasaan ni...betapa kelirunya saya masa saya dapat wake up call tapi saya LAWAN, i fight! harap u terus ikuti blog saya k sayang,memang kadang kadang macam macam hal dalam hidup ni buat kita down, but life is wonderful, tengok dari sudut yang indah, be a lover never a hater, be wiser and stronger and a fighter...

    ReplyDelete
  3. canteqnye qaqaq saye!!

    ReplyDelete
  4. mngarut la..i hope smpai mase u akn brubah kpd yg asal..

    ReplyDelete
  5. saya sentiasa berada tempat asal saya, tak pernah berubah...tak pernah buat plastic surgery...inilah saya...

    ReplyDelete