Friday 30 October 2015

Kisah Badanku

To reach your goals and dreams are easier than to maintain!!!

Re-sizing

Aduhhh kisah badan ku, if pembaca pembaca dah tahu kisah diriku dari post post yang lepas lepas, saya dilahirkan kurus kering, lepas tu ada kawan my mom sorang nie, memandai mandai jual product direct selling(zaman tu terkenal direct selling) untuk bagi anak yang tak kuat makan or takder selera nak makan...vitamin apa ke entah, buatkan saya ada masaalah berat badan sejak darjah 6! kalau tidak dah cun dah badan ku ini, takkan ada masaalah...mommy and abah pun risau sebab saya kurus kering masa tu, so diorang pun malas nak dengan kawan diorang potpetpotpet, diorang pun beli and try...aduuhhhhhhhhhhhhhh ibubapa kat luar sana if anak anda tak kuat makan jangan la bagi diorang supplement apa apa! budak budak baru nak membesar jangan kacau, nanti pandai la body tu function! Lepas makan supplement tu terus BOOM!!! naik badan! start darjah 6 sampai la pertengahan 20-an saya tak merasa bergaya! As uols know, lepas peristiwa Ustaz A saya jadi kurus kering mendadak kan? dari pinggang 45 terus jadi 24 dlam masa dua bulan la lebih kurang...memang seronok, bergaya sakan...masa sakit denagn Ustaz A saya ada cerita yang saya sakit, deferred 4 semesters di college, 2 tahun tak gi college! Anyways dah kurus tu memang seronok macam saya pernah cerita sebelum nie, pada yang belum baca, silakan go few chapters back...saya cerita cemana hidup sebelum and sesudah kurus...masa kurus memang sangat terindah! So kali pertama saya kurus kering memang best tapi banyak kulit lebih...uols bayangkan belong yang besar lepas tu buang angin dalam belon tu...apa jadi? belon jadi kendur kan? camgitu lah badan saya, kurus cantik pun tak boleh pakai bikini sebab banyak kulit lebih...mak tiri saya cakap macam "langsir tirai"! hehe, nak operation rm18k! sebab takder cara lain selain potong kulit lebih tu...atau "re sizing" ...iaitu naikkan sikit badan then kurus balik secara sihat..macam dalam gambar diatas tu tengah buat resizing la tu..massa tu pinggang naik balik ke 32...

Lagipun the idea of re sizing was never my intention, saya tak nak pun resizing, memang masa dah seronok kurus tu saya takut sangat gemuk! Seronok dapat perhatian...tapi masa gambar diatas saya dah mula college balik, saya perasan saya tak boleh pressure study or kerja, mesti badan naik balik...so masa masuk college balik saya masih kurus dipermulaan semester, towards the end of semester badan jadi macam gambar diatas, and di bawah! aduih hai...

My God i'm so tall and chubby masuk jer college! tension jer makan! dapat assignment jer makan!

If I tak makan, I tak boleh fikir, bila tak boleh fikir I tak boleh buat assignment! Tension! now dah jadi joke dengan my sister, bila bila nak fikir untuk bila kami nak start diet jer, kena makan dulu baru boleh fikir, cemana nak diet? We need to eat first in order to think when to start dieting...haduih! Barulah belajar betapa susahnya nak maintain dari mencapai sesuatu impian tu...in any case, memang lagi senang nak capai sesuatu impian tapi nak maintain diatas atau nak maintain bila kita dah capai impian tu lebih susah!

Contohnya nak naik pangkat, dah naik bukan senang nak maintain, orang dah bagi kepercayaan pada kita and harapkan kita....people look up to us kadang kadang buat kita jadi serba salah! Masa badan I dah naik if terjumpa orang kat luar yang memang kenal I masa i kurus, i siap minta maaf sebab badan dah naik! sebelum diorang tanya kenapa badan boleh naik I jawab awal awal "bila tension je badan naiklah" kata I...kadang kadang kawan I tak kisah pun...Yang mana dah lama kenal I but lama tak jumpa cakap I dah kurus.."dorangkan dah kenal awak sejak awak gemuk" ha ah kan? aduih susah betul nak maintain kurus!

No comments:

Post a Comment